دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه

چگونگی دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه از جمله سوالاتی می باشد که برای افرادی که قصد مهاجرت به ترکیه، ادامه تحصیل در ترکیه، کار در ترکیه و … را دارند پیش می آید. همچنین ممکن است این سوال در ذهنشان بوجود بیاید از جمله سوالاتی که ممکن است برای این افراد پیش بیاید این است که آیا با داشتن گواهی نامه کشور خودشان و یا گواهینامه بین المللی چه مدت در ترکیه می توانند رانندگی کنند؟

گواهینامه رانندگی ترکیه در سال 2021

شرایط لازم برای دریافت گواهینامه رانندگی چیست؟ محدودیت های دریافت گواهینامه رانندگی در ترکیه برای تبعه های خارجی کدام است؟ در این مقاله سعی کرده ایم تا پاسخ بسیاری از این دست سوالات که اگر بخواهید در ترکیه اقدام به دریافت گواهینامه رانندگی نمایید با آن مواجه می شوید را با شما در میان بگذاریم.
تغییراتی در شرایط اخذ گواهینامه رانندگی در سال 2020 به وجود آمد. اولین تغییر در ترتیب گرفتن گواهینامه رانندگی بوجود آمد. بر اساس آیین نامه های جدید، مراحل اخذ مجوز رانندگی به اداره کل امور جمعیت و شهروندی ترکیه مربوط شده است. این مراحل شامل گذراندن یک دوره رانندگی، موفقیت در امتحان دو مرحله ای و قرار ملاقات ثبت نام در اداره کل جمعیت می باشد. رعایت کردن معیارهای دریافت گواهینامه رانندگی برای رسیدن به مرحله اخذ گواهینامه رانندگی، لازم و ضروری می باشد.

شرایط اخذ گواهینامه رانندگی ترکیه برای اتباع خارجی

در مرحله نخست دو نکته را مدر نظر داشته باشید: 1- شرایط دریافت مجوز رانندگی می تواند در هر سال تغییر کند. 2- این شرایط می تواند حسب نوع و درجه گواهینامه رانندگی تفاوت داشته باشد.

در ترکیه 17 کلاس و نوع گواهینامه رانندگی وجود دارد که بر اساس شرایط گواهینامه رانندگی 2020 قابل دریافت هستند. شش مورد اساسی که باید در مورد این کلاس ها بدانید:

  1. محدوده سنی شخص جهت دریافت گواهینامه رانندگی
  2. تجربه مورد نیاز جهت اخذ گواهینامه رانندگی
  3.  آموزش لازم متقاضی دریافت مجوز رانندگی
  4. شرایط سلامتی برای گواهینامه رانندگی
  5. ثبت در پزشکی قانونی برای دریافت مجوز رانندگی
  6. شرط دریافت گواهینامه رانندگی

با دنبال کردن مجموعه ی پویا نوشیروانی در اینستاگرام و تلگرام، در جریان آخرین تغییرات در قوانین خرید ملک در استانبول، سرمایه گذاری در ترکیه، قوانین گرفتن شهروندی ترکیه و جدیدترین پروژه ها قرار بگیرید.

تغییرات قانون دریافت گواهینامه رانندگی در سال 2021

بر اساس آیین نامه کلاس های گواهی نامه سال 2018، سیستم قدیمی به شرح زیر تغییر کرده است:

  • رانندگی دارندگان گواهینامه کلاس B با مینی بوس، بدون تجربه ممنوع است.
  • کاهش محدودیت سنی رانندگان MOPED (موتور سیکلت های سبک) به 16 سال.
  • افزودن گروه های A و M به گروه موتور سیکلت که قبلاً فقط A1 و A2 بود.
  • حذف شدن گواهینامه شهروندان معلول با کلاس H. در شرایط جدید، وضعیت سلامتی شهروندان در گواهینامه رانندگی توضیح داده می شود.
  • امکان ورود نوع گیربکس خودرو در گواهینامه های رانندگی بر اساس آیین نامه 2018.

محدودیت های سنی اخذ مجوز رانندگی در سال 2021

محدودیت های سنی مورد نیاز برای کلاس های مختلف گواهینامه رانندگی به شرح زیر است:

  • حداقل سن برای مجوزهای رانندگی کلاس M ،A1 و B1 سن 16 سالگی است.
  • داشتن حداقل 18 سال سن برای مجوزهای A2 ،B ،BE ،C1 ،C1E ،F و G الزامی است.
  • برای رانندگی در کلاس A، داشتن بیست سال سن لازم است.
  • برای کلاس های رانندگی C ،CE ،D1 و D1E  شرایط سنی 21 سال لحاظ شده است.
  • برای کلاسهای رانندگی D و DE، حداقل سن لازم 24 سال می باشد.

تجربه مورد نیاز برای گرفتن مجوزهای مختلف رانندگی

  • برای دریافت گواهینامه کلاس A، داشتن حداقل دو سال سابقه رانندگی A2 لازم است. اما اگر متقاضی دریافت مجوز کلاس A، دارای 24 سال سن باشد، نیازی به رعایت این شرط نیست.
  • برای گرفتن مجوز کلاس C1 ،C ،D1 و D، می بایست حداقل مجوز کلاس B را داشته باشید.
  • داشتن گواهینامه کلاس B برای متقاضیان مجوز رانندگی کلاس BE ضروری می باشد.
  • برای دریافت مجوز کلاس CE ، مجوز کلاس C لازم است.
  • اگر میخواهید گواهینامه رانندگی C1E را دریافت نمایید، داشتن مجوز رانندگی CE ضروری است.
  • شرط تجربه لازم برای گرفتن مجوز کلاس DE، داشتن مجوز کلاس D است.
  • و اگر متقاضی مجوز کلاس D1E هستید، باید مجوز کلاس DE را نیز داشته باشید.

شرایط سلامتی دریافت گواهینامه رانندگی

شرایط پزشکی هر راننده، بسته به مقررات راهنمایی و رانندگی متفاوت خواهد بود. در زمان شروع دوره رانندگی و تقاضای دریافت مجوز رانندگی، شما می بایست یک گزارش پزشکی معتبر از موسسات پزشکی به اداره راهنمایی و رانندگی ارائه کنید. ارائه این گزارش، برای تمدید گواهینامه نیز الزامی است. گزارش پزشکی موسسات و مراکز زیر، برای اداره راهنمایی و رانندگی برای دریافت مجوز رانندگی، معتبر می باشد:

  • مراکز درمانی وابسته به وزارت بهداشت و دانشگاه ها مانند بیمارستان های دولتی، بیمارستان های آموزشی و پژوهشی، دانشکده های پزشکی
  • مراکز بهداشت خانواده (پزشکان خانواده)
  • بیمارستان های خصوصی، مراکز پزشکی خصوصی و درمانگاه های خصوصی که مجوز وزارت بهداشت دارند.

آزمون های رانندگی مورد نیاز

مانند ایران، متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی باید در دو آزمون دو مرحله ای قبول شوند. مرحله اول امتحان کتبی آزمون (آیین نامه) است و مرحله دوم  قبولی در آزمون رانندگی عملی می باشد.

  • جهت اخذ مجوز رانندگی کلاس M ،B1 ،B ،A1 ،A2 ،F و G، باید امتحان گواهینامه رانندگی دو مرحله ای را بگذرانید.
  • در صورتی که قصد دریافت مجوز رانندگی کلاس های  A ،C1 ،C ،D1 ،D ،BE ،CE ،C1E ،DE و D1E را دارید، نیازی به آزمون کتبی نیست و صرفا قبولی آزمون عملی کافی است.

مراحل دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه

1- انجام ترجمه رسمی مدارک

اشخاص ایرانی متقاضی گواهینامه رانندگی ترکیه، در گام نخست باید با مراجعه به سفارت جمهوری اسلامی ایران در ترکیه اقدام به ترجمه مدارک رانندگی خود شامل پاسپورت، شناسنامه و گواهینامه رانندگی ایرانی نمایند. ترجمه گواهینامه ایرانی، نیازمند پر کردن فرم های مربوطه در سفارت ایران، ارائه یک قطعه عکس پشت نویسی شده و رسید ۱۰ یورو هزینه ترجمه به کارشناس در سفارت می باشد.

انجام ترجمه گواهینامه رانندگی ایرانی حدود 2 روز کاری زمان خواهد برد. در صورت احتیاج به انجام ترجمه گواهینامه ایزانی در مدت زمان کمتر، می توانید در دفاتر ثبت رسمی و نوترها با صرف هزینه بیشتری به این کار اقدام کنید. البته لازم به ذکر است که شما در شرایط کرونایی کنونی، می توانید به صورت آنلاین نیز اقدام به این امر نمایید. برای این کار، کافی است با مراجعه به به سامانه تاک (www.tak.mfa.ir)، مدارک خود را در این سامانه بارگذاری کنید. سپس با دریافت کد رهگیری، به سرکنسولگری ایران در ترکیه مراجعه کنید.

2- مراجعه به آپوستل فرمانداری جهت تایید مدارک

در گام دوم، با در دست داشتن پاسپورت و ترجمه رسمی گواهی نامه شما، به بخش آپوستل فرمانداری مراجعه کنید. این بخش مدارک شما را تایید می نماید. خدمات این بخش، به صورت رایگان بوده و شما نیاز به پرداخت هزینه ای ندارید.

3- دریافت گزارش پزشکی و تایید گروه خونی

در گام بعدی دریافت مجوز رانندگی ترکیه برای ایرانیان، باید جهت دریافت گزارش پزشکی و تایید سلامتی خود برای رانندگی در ترکیه، به مراکز معتبر پزشکی مراجعه نمایید. این معاینات ساده و سرپایی شامل معاینه چشم و شرح سوابق بیماری متقاضی توسط پزشک انجام خواهد شد. انجام آزمایش خون جهت تعیین گروه خونی نیز مورد نیاز می باشد. انجام این موارد، شامل هزینه حدود ۱۵ لیر برای آزمایش خون و تعیین گروه خونی و ۴۵ لیر بابت گزارش پزشکی خواهد بود.

4- مراجعه به اداره ورگی محل سکونت

در گام چهارم، متقاضی باید با در دست داشتن تمامی مدارک، به اداره مالیات (اداره ورگی) شهر محل سکونت خود مراجعه نمایند. در این گام، فرد باید مبلغ ۳۰۰ لیر ترکیه هزینه دریافت گواهینامه رانندگی را به حساب اعلام شده دولت ترکیه واریز نماید و رسید آن را از اداره مالیات دریافت کند.

5- گرفتن وقت حضوری

در این گام، باید به سایت اداره پلیس وارد شده و اقدام به دریافت وقت جهت تحویل حضوری مدارک نمایید.

6- مراجعه به اداره پلیس

سپس زمان تعیین شده همراه با کلیه مدارک شامل پرینت وقت راندوو، نتایج آزماش خون، گزارش پزشکی، رسید اداره مالیات، اصل و ترجمه گواهینامه رانندگی ایرانی، اصل پاسپورت، اصل و کپی کارت اقامت به اداره پلیس رفته و مدارک را به بخش مربوطه تحویل دهید. بعد از آن، در اداره پلیس از شما انگشت نگاری می شود. در این بخش می بایست شما مبلغ 120 لیر راه به صورت نقدی پرداخت نمایید. و نمونه امضای شما جهت استفاده در گواهی نامه، دریافت می گردد.

7- صدور گواهینامه رانندگی

همراه با یک جعبه شیرینی، به منزل برگردید، گواهینامه ترکیه طی 12 روز کاری شما صادر می شود.

مدارک لازم جهت دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه برای ایرانیان

  1. پاسپورت
  2. اصل گواهینامه ایرانی
  3. کپی رنگی پشت و رو گواهینامه ایرانی
  4. ترجمه رسمی ترکی گواهینامه ایرانی با مهر
  5. کپی رنگی پشت و رو ترجمه گواهینامه
  6. اصل و ترجمه رسمی ترکی شناسنامه
  7. گزارش پزشکی عکس دار راننده
  8. چهار قطعه عکس پاسپورتی ۶*۵
  9. واریز هزینه های دریافت گواهینامه رانندگی ترکیه برای ایرانیان که در همه بانک ها در ترکیه قابل پرداخت می باشد.
  10. نتیجه آزمایش گروه خونی راننده

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه