کانال استانبول

کانال استانبول ، آبراهی مصنوعی است که دریای سیاه را به دریای مرمره متصل خواهد کرد. این کانال که پروژه ساخت آن ، چند وقتی است کلنگ خورده است ، اثرات زیست محیطی ، سیاسی و اقتصادی زیادی بر کشور ترکیه خواهد داشت.

این کانال در حال ساخت ، طولی حدود 45 کیلومتر خواهد داشت. عرض آن 150 متر و عمق آن حدود 21 متر خواهد بود. این کانال از منطقه دوروسو در نزدیکی فرودگاه استانبول شروع شده. و در نزدیکی منطقه کوچوک چکمجه به دریای مرمره می پیوندد.

این کانال که قرار است در قسمت اروپایی استانبول احداث شود ، قسمت اروپایی استانبول را به دو ناحیه تقسیم می کند. و سبب ایجاد یک جزیره در استانبول اروپایی می شود. جزیره ای میان دریای سیاه ، دریای مرمره ، تنگه بسفر و کانال استانبول. پس از پایان ساخت این کانال ، استانبول دارای یک شبه جزیره آسیایی ، یک شبه جزیره اروپایی و جزیره در میان آنها خواهد بود.

کانال استانبول در عبور و مرور کشتی ها و افزایش ظرفیت ترافیکی کشتی رانی منطقه ، بسیار موثر خواهد بود. همچنین ، ساخته شدن این کانال ، سبب کاهش تردد بسیار زیاد شناورهای دریاای در کانال بُسفُر استانبول خواهد شد. تنگه یا کانال بسفر استانبول ، یکی از پر ترددترین مسیرهای دریایی دنیا است. این مساله ، محیط زیست منطقه را با خطرات زیادی مواجه نموده است. زباله های بجا مانده از کشتی های عبوری و فشار ناشی از تردد آنها برروی ماهیان و سایر آبزیان ، تنها بخشی از این خطرات می باشند. همچنین قرار است در امتداد ساحل کانال جدید ، بوستان ها و فضاهای سبز ایجاد شود.

ساخت و ساز در کناره های کانال استانبول

پروژه کانال استانبول ، شامل ساخت بنادر ، ترمینال بزرگ کانتینری در دریای سیاه، مراکز تدارکاتی و جزایر مصنوعی برای ادغام با کانال و همچنین ساخت مناطق مسکونی مقاوم در برابر زلزله در امتداد کانال است. این جزایر قرار است توسط خاک های حفاری شده برای ساخت کانال ساخته شوند.

اهمیت استراتژیک

کانال استانبول ، اهمیت اقتصادی بسیار زیادی برای ترکیه دارد. که با کانال فعلی تنگه بسفر قابل مقایسه نیست. پیش بینی می گردد تردد سالانه کشتی ها از کانال استانبول ، به ۲۰۰ هزار کشتی برسد. این یعنی چند برابر شدن درآمد حمل و نقل بین المللی کشور ترکیه. حال به این درآمد ، سود ناشی از مزایای گردشگری و ساخت شهرک های اطراف کانال را اضافه کنید!

سالهاس که مناقشات بین المللی بر سر رفت و آمد کشتی ها در تنگه بسفر وجود دارد. و گاهی آزادی عبور و مرور در این تنگه را با اختلال مواجه می کند. اما مالکیت انحصاری کانال جدید در دست دولت ترکیه خواهد بود. و این کانال شامل قوانین حقوقی دریای آزاد نمی باشد. در نتیجه ، عملا کنترل بخش بزرگی از عبور و مرور شرق اروپا جنوب غربی آسیا به منطقه مدیترانه ، به دست دولت ترکیه خواهد افتاد. این موضوع سبب افزایش قدرت استراتژیک ترکیه در منطقه می گردد.

با ساخت این کانال ، کشتی های گرجستانی ، اوکرانی و بلغارستانی ، و کشتی های روس ، به منظور دسترسی سریعتر و راحت تر ، عبور از این کانال را به عبور از کانال قدیمی تنگه بسفر ترجیح خواهند داد. در یک کلام ، ترکیه با ساخت این کانال ، قدرت چانه زنی خود را در معادلات و معاهدات منطقه ای و بین المللی ، به طور چشمگیری بالا خواهد برد.

ارزش زمین و املاک مناطق اطراف کانال ، با اتمام پروژه ساخت آن افزایش چشمگیری خواهد یافت. این مساله ، سبب افزایش تمایل سرمایه گذارن و کسانی که علاقه مند به خرید ملک در استانبول هستند ، به سرمایه گذاری و خرید ملک در این مناطق گردیده است.

با دنبال کردن مجموعه ی پویا نوشیروانی در اینستاگرام و تلگرام، در جریان آخرین تغییرات در قوانین خرید ملک در استانبول، سرمایه گذاری در ترکیه، قوانین گرفتن شهروندی ترکیه و جدیدترین پروژه ها قرار بگیرید.

دولت ترکیه اعلام داشته قصد دارد در امتداد کانال جدید یک پروژه شهرسازی نیز اجرا نماید. این پروژه شامل ساخت تعداد قابل توجهی مجتمع مسکونی در اطراف کانال می‌شود. از آنجایی که اجرای این پروژه ، سود هنگفتی را در بر خواهد داشت ، سرمایه گذاران خارجی ، علی الخصوص سرمایه گذاران قطری ، مبالغ بسیار بزرگی در املام و زمین های این محدوده سرمایه گذاری کرده اند.

قرار است ساخت این کانال ، تا سال 2023 به پایان برسد. و در یکصدمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه ، به افتتاح برسد.

به بحث وارد شوید

مقایسه آگهی ها

مقایسه